Matauk.

Matauk har her i landet gått fra å være en livsnødvendighet til å bli en fritidssyssel. Vi trenger sjelden å sanke mat i naturen lenger. Den ligger klar og pakket inn i plast på supermarkedet. Vi  ikke lete, plukke, rense, sylte og safte for å klare oss gjennom vinteren, men du verden så artig og givende det er likevel.

Vi bruker naturen til rekreasjon, naturopplevelser, dyrking og høsting, og vi gjør bruk av ulike ressurser som naturen har å by på.

Naturen har en tålegrense som vi bør kjenne til og ikke overskride. Friluftsliv, naturopplevelser og ansvarlig ferdsel i naturen krever 
kunnskap om sammenhengene i naturen og om samspillet mellom mennesker og natur.

Bærekraftig utvikling nevnes i stadig flere sammenhenger og begrepet må fylles med innhold og mening for barn og unge. Ungene elsker å være med på tur, å gjøre aktiviteter, lage mat over mål, sove ute, eller høste til mat, eller til ting vi lager, så det anbefales. Syns det er viktig at de lærer å handle lokalt og se sine handlinger i en global sammenheng.

Jeg har alltid vært opptatt av å sanke fra naturen, å bruke det naturen byr oss, det finnes ikke bedre mat Kul Men det har tatt meg år å lære meg sakte, hvordan jeg skulle bruke det, hva jeg kunne bruke, hva som kunne brukes av en plante feks, blad? stilk?, når plukke de, hvor finne de, og ikke minst hvordan behandle de, så de kunne vare til en senere anledning. 

Her har jeg samlet mye av det jeg har lært, å jeg har mye igjen å skrive, så kom gjerne igjen etterhvert som mer kommer på plass her Kul

Om du mener noe er feil, eller har noe du gjerne vil fortelle om, setter jeg stor pris på det Kul

 

Når er høste-sesongen?

Multer:

Slutten av juli til ut september.

Blåbær:

I lavlandet i sør starter sesongen allerede litt etter St. Hans, men holder frosten seg borte kan du plukke blåbær til langt ut i september.

Tyttebær:

August til oktober.

Rips:

August til september.

Bjørnebær:

August til september.

Sopp:

Fra tidlig juli til langt ut i oktober om frosten holder seg unna.

 

Hvor finner du maten?

Skogsopp:

De fleste gode matsoppene finnes i blandingsskog med mye gran og innslag av bjørk, osp og andre vanlige tresorter. Er du usikker, bør du ta med soppen til godkjente kontrollører etter endt tur.

Multer:

Disse bærene liker seg spesielt godt på myrer blant torv og mose. Særlig Nord-Norge og innlandet kan nyte godt av bærene som har rikelig med både C-, B-, E- og A-vitaminer. NB: Bor du ikke i Finnmark og er på multetur der, kan du ikke plukke mer enn du kan spise underveis.

Blåbær:

Vokser villig i hele Norge, fra lavlandet til høyt opp på snaufjellet, og fra sør til nord. Liker seg best i sur og næringsfattig jord i granskog, men trenger også jevnt med fuktighet.

Bjørnebær:

Mest utbredt i kyststrøk fra Oslofjorden til Nord-Møre. Ofte vokser de inntil knauser som gir skuddene både støtte og ekstra solvarme. Jo varmere og lunere de har hatt det, jo søtere og bedre blir bærene.

Tyttebær:

Planten er hardfør og vokser opp til 1800 moh, men liker seg spesielt godt i lys furuskog der det er tørt og skrint og liten konkurranse fra andre vekster.

 

Kjekt å ha med på sanke-tur:

Sopptur:

En lett og luftig kurv, kniv i grell farge så den ikke forsvinner, børste, lett kjøkkenhåndkle til kurven, egen tøy- eller papirpose til ukjent sopp, GPS, soppbok.

Bærtur:

Bærplukker, spann, kurv eller mange små jordbærkurver alt etter bærsorten du plukker (blåbær og multer blir fort mos om du lager store hauger), GPS.

Fisketur:

Fiskestang, sluker, agn, hov, kniv, sitteunderlag, støvler, fiskekort, varme klær.

Jakt:

Våpen, ammunisjon, kniv, kikkert, hund, litt tau om du jakter storvilt, rypegalge om du er på fuglejakt, GPS.

 

Visste du at …

… furunåler er en utmerket C-vitamin-kilde vinterstid? Prøv for eksempel te av furunål og mynte, eller knuste tørkede furunåler som krydder i brød.

… akevittrørte tyttebær garantert gir suksess på julebordet?

… steinsoppen er den eneste av matsoppene våre som egner seg til å spises rå?

… du kan lage vin av løvetann og saft av geitrams?

… kantarellen er en D-vitaminbombe på linje med fisk?

 

 

Noe av teksten er hentet fra: http://www.reiserogferie.no/article3214444.ece

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s